Bergensprogrammet

Reguleringsplan – Bybanen til Fyllingsdalen

Twitter FB Publisert mandag 28. november 2016. Sist oppdatert fredag 23. juni 2017

Vedtatt reguleringsplan for Bybanen fra sentrum til Fyllingsdalen

oversikt123


Reguleringsplanforslaget for alle fire delstrekningene ble vedtatt i bystyret 21. juni.
Her finner du omtale av hver enkelt sak: Bergen kommune.no

 

Se oppdatert 3D film fra hele traseen

Kronstad viktig knutepunkt
Den vedtatte bybanetraseen fra Kaigaten til Spelhaugen er 10,8 kilometer lang og har ni nye holdeplasser, inkludert midlertidig holdeplass i Kaigaten. Forventet kjøretid er 20 minutter. Sammenhengende sykkelveg langs traseen ligger også i planforslaget, i tillegg til sykkelparkering ved alle holdeplasser. På Kronstad krysser linjen den eksisterende bybanelinjen til Flesland, og dette stoppet blir et viktig byttepunkt mellom de to bybanelinjene.
Reisetid_Fyllingsdalen

Fire delstrekninger
Planarbeidet er delt i fire strekninger:

  • Midlertidig endeholdeplass i Kaigaten
  • Delstrekning 1, Nonneseter-Kronstad
  • Delstrekning 2, Mindemyren
  • Delstrekning 3, Mindemyren-Fyllingsdalen

Plan- og bygningsetaten i Bergen kommune har utarbeidet fire fagnotater i saken, et for hver delstrekning. Konsulenter i planarbeidet har vært Sweco AS og Cowi AS.

Anbefaler søndre alternativ i Fløen
Ved høring ble det lagt frem planforslag i Fløen/Møllendal med to alternative tunneler/traséer. I løpet av høringsfasen ble det gjort ytterligere grunnundersøkelser og tekniske vurderinger. På bakgrunn av dette og innkomne merknader anbefaler fagetaten det søndre alternativet.

Kostnadsanslag
Forventet investeringskostnad er 6,2 MRD kr. I kostnadsanslaget ligger alle elementer som er med i reguleringsplanforslaget. Dette omfatter det som er nødvendig for å bygge og drifte Bybanen, erstatning av parkareal ved utfylling i Store Lungegårdsvannet, gang- og sykkelanlegg langs hele linjen, hele tverrsnittet i Kanalveien inklusiv vannkanal og vannbasseng, omlegging av infrastruktur under bakken og det som er vist av tilstøtende byrom i det tekniske forprosjektet.

Samarbeid med berørte
For å etablere bybanetraséen, må Bane NORs arealer på Mindemyren og Kronstad frigis, og jernbanefunksjonene som i dag ligger på Mindemyren flyttes til Nygårdstangen. Bergen kommune har samarbeidet med Bane NOR for å finne løsninger som ivaretar både bybaneprosjektet og godshåndteringen. Planforslag for effektivisering av godsterminalen på Nygårdstangen er levert til politisk behandling parallelt med bybaneplanene.

I utarbeidelsen av planforslaget har det vært kontakt med en rekke utbyggere og aktører, samt noen berørte grunneiere.

Partene i Bergensprogrammet deltar aktivt i planarbeidet gjennom en prosjektgruppe med representanter fra Statens vegvesen, Hordaland fylkeskommune og Bergen kommune.

Du kan følge saken videre på Bybanen utbyggings hjemmeside: Bybanen utbygging