Bakgrunn – Bybanen til Fyllingsdalen
Vedtatt plan
Bystyret vedtok i møte 21.06.17 reguleringsplanene for alle delstrekningene mellom sentrum og Fyllingsdalen.
Planforslag var på høring i tidsrommet 7. januar – 21. februar 2017.
Oppstart av reguleringsplan for delstrekning 1 og 3
Byrådet vedtok i møte 27.11.14 oppstart av to reguleringsplaner for Bybanen fra sentrum til Fyllingsdalen:
Delstrekning 1: Nonneseter-Kronstad
Delstrekning 3: Mindemyren-Fyllingsdalen
Oppstartskart delområde 1 og 3
Oppstart detaljreguleringsplan for delstrekning 2. Mindemyren og utvidelse av delområde 1 og 3
Byrådet vedtok i møte 10.03.16 oppstart av detaljreguleringsplan for delstrekning 2 Mindemyren.
Oppstartskart delområde 2 og utvidelese 1 og 3
Detaljreguleringsplan for midlertidig holdeplass i Kaigaten – sentrum
Byrådet har i møte 10.03.16 vedtatt oppstart av detaljreguleringsplaner for midlertidig holdeplass i Kaigaten.
Oppstartskart midlertidig holdeplass i Kaigaten
Planprogrammet
Planprogrammet ble fastsatt av komité for miljø og byutvikling 19. mai 2015.
Planprogrammet gir en orientering om bakgrunn og formålet med plan- og utredningsarbeidet, og beskriver trasé for Bybanen på strekningen. Planprogrammet beskriver hvilke konsekvenser som skal utredes, hvordan informasjon og medvirkning skal sikres, og fremdriften for planarbeidet.
Planprogram Bybanen fra sentrum til Fyllingsdalen
Oppsummeringsrapport
Bybanetraséen fra sentrum til Fyllingsdalen har vært gjennom en skissefase der ulike varianter for trasé og holdeplasser er vurdert. Anbefalinger for videre arbeid med reguleringsplanen fremgår av oppsummeringsrapport (Sweco) og fagnotat (Bergen kommune).
Fagnotatet og byrådssaken fra Bergen kommune finner du her:
Fagnotat- orientering om planarbeidet
Byrådssak- orientering om planarbeidet
Konsulentens oppsummering av skissefase finner du her:
Oppsummeringsrapport skissefase
Vedlegg til oppsummeringsrapport:
1. Grunnlagsnotat driftsopplegg
2. Grunnlagsnotat trafikk
3. Grunnlagsnotat vurdering av holdeplassplassering og passasjergrunnlag
4. Grunnlagsnotat tunnelkonsept Løvstakken
5. C-tegninger anbefalt linje med varianter
Delstrekning 1: Nonneseter – Kronstad. Områdereguleringsplan. PlanID 64040000.
Trasélengde i dagen: ca 1,5-1,7 km
Trasélengde i tunnel: ca 0,5 – 1,5 km avhengig av variant ved Haukeland sykehus
Holdeplasser (4): Nygårdstangen, Fløen, Haukeland sykehus og Kronstad
- Traséen kobles på dagens bybanetrasé sør for Nonneseter og fortsetter langs Store Lungegårdsvann til Fløen.
- Fra Fløen til Kronstad skal det vurderes tre mulige varianter for trasé og holdeplasser. Variantene er ulike med hensyn til bruk av jernbanens Kronstadspor og mulige holdeplassløsninger ved Fløen og Haukeland sykehus.
- På Kronstad skal etableres et knutepunkt med holdeplasser for traséene vestover og sørover.
- Det skal reguleres sykkeltrasé fra sentrum til Kronstad.
Planområde ved varsel om oppstart
I varslingsområdet er det tatt med et større område enn den endelige plangrensen, dvs det området som faktisk blir regulert. Dette er gjort for å kunne få med eventuell justeringer av traséen, rømningsveier, midlertidig riggareal, omlegging av tilkomst med bil og sykkel osv. Vi gjør oppmerksom på at eiendommer som ligger over mulige tunneltraséer varsles da de kan få restriksjoner med hensyn til tiltak i grunnen

Delstrekning 2: Mindemyren
Vedtatt plan. PlanID 6114000
Trasélengde i dagen: ca 1,5 km
Holdeplasser (2): Mindemyren nord og Mindemyren sør
- Langs Mindemyren er trasé og to holdeplasser for Bybanen regulert i vedtatt reguleringsplan. Planen legger til rette for en transformasjon og fortetting av Mindemyren med et samlet bygningsareal på 800 000 m2. Dette kan gi plass til 23 000 arbeidsplasser og 1 400 boliger.
- Bystyret vedtok områdereguleringsplan for Mindemyren 23.04.2014. Innsigelse til planen foreligger og vil bli behandlet av Kommunal- og moderniseringsdepartementet.
Detaljreguleringsplan for delstrekning 2. Mindemyren
- regulere rigg- og anleggsområde for Bybanen
- sikre adkomst til eiendommer
- sikre areal for justering av banetraséen
- sikre sammenhengende sykkel- og gangveier

Delstrekning 3: Mindemyren – Fyllingsdalen
Områdereguleringsplan. PlanID 64050000
Trasélengde i dagen: ca 1,5 -1,8 km
Trasélengde i tunnel: ca 3 km + evnt tunnel mellom Oasen og Spelhaugen
Holdeplasser (2): Oasen og Spelhaugen
- Fra Mindemyren fortsetter traséen i tunnel gjennom Løvstakken og videre til Oasen, før den stopper ved Spelhaugen.
- Ved Oasen skal holdeplassen være en del av kollektivterminalen.
- Ved Spelhaugen må det reguleres areal til vask og oppstallingsplasser for vogner. Det skal vurderes tilrettelegging for en eventuell forlengelse videre vestover til Loddefjord.
Planområde ved varsel om oppstart
I varslingsområdet er det tatt med et større område enn den endelige plangrensen, dvs det området som faktisk blir regulert. Dette er gjort for å kunne få med eventuell justeringer av traséen, rømningsveier, midlertidig riggareal, omlegging av tilkomst med bil og sykkel osv. Vi gjør oppmerksom på at eiendommer som ligger over mulige tunneltraséer varsles da de kan få restriksjoner med hensyn til tiltak i grunnen
